
FAQ
Zachęcamy Państwa do zadawania pytań związanych z:
Czy w prezentacji pod czas obrony muszę streścić całą pracę?
Prezentacja, która jest obligatoryjnym elementem obrony pracy dyplomowej, ma na celu umożliwić studentowi zaprezentowanie pracy. Nie chodzi o to, żeby streścić każdy rozdział, ale żeby w sposób przemyślany pokazać komisji, jaką ścieżkę Państwo pokonali od powstania koncepcji do ostatniego zdania pracy. Istotne w tym kontekście jest ustalenie najważniejszych założeń pracy, tez i problemów badawczych oraz metod, przy pomocy których udało się osiągnąć założony cel.
Istnieje jakaś zasada, która mówi, jaki zakres stron z książki może być wskazany w odnośniku bibliograficznym?
Rola przypisów w pracach polega na udokumentowaniu myśli innych autorów, które przywołujemy w naszych rozważaniach. Warto się zastanowić, czy przypis obejmujący 10, 20 czy 100 stron tekstu źródłowego, który stawiamy po kilkuzdaniowym akapicie właściwie pełni swoją funkcję. Mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy tak będzie, jednak nie może to być norma w systemie cytowań. Zadaniem autora jest konkretnie wskazywać fragmenty cudzych prac, do których się odwołuje, aby czytelnicy mogli w łatwy sposób zweryfikować przekazywane informacje i porównywać je z koncepcjami innych badaczy.
Dlaczego promotor każe mi samodzielnie szukać literatury, skoro może to za mnie zrobić AI?
Poszukiwanie literatury jest jedną z ważniejszych umiejętności, których nabywamy podczas przygotowywania prac dyplomowych i zaliczeniowych. Wyszukanie samego tytułu nic nie daje – chodzi o to, żeby zapoznać się z treścią opracowania (i odnieść tę treść do naszej pracy). Proces przygotowania pracy zaliczeniowej obejmuje złożone kompetencje, które dotyczą również selekcji materiału.
Ponadto należy pamiętać, że to promotor odpowiada za pracę w czasie seminarium, dlatego należy stosować się do jego zaleceń.
Czy mogę poprosić AI, żeby wygenerowało mi wykresy do raportu zaliczeniowego?
Wykorzystanie wszystkich narzędzi AI w pracy uniwersyteckiej musi być uzgodnione z prowadzącym lub promotorem (zob. Standardy uczciwości akademickiej). Przygotowanie wykresów może być umiejętnością, która będzie weryfikowała realizację zakładanych efektów zajęć, dlatego to musi być kompetencja studenta (a nie AI) – prosimy, żeby koniecznie porozmawiać z prowadzącym.
Czy mogę użyć AI w celu poprawy składni, usunięcia powtórzeń itp. w mojej pracy magisterskiej?
Przygotowanie pracy dyplomowej pod względem językowym i edytorskim jest jednym ze składników oceny końcowej wystawianej w czasie recenzji. W związku z tym jest to działanie, które od początku do końca powinno być zrealizowane przez autora pracy – dzięki temu będzie możliwa uczciwa ocena jego osiągnięć. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do redakcji tekstu uniemożliwia weryfikację pracy dyplomowej zgodnie z obowiązującymi zasadami jej oceny.
W jakiej kolejności opisywać współautorów publikacji naukowych?
W ostatnich latach wzrasta liczba publikacji naukowych powstających w ramach współautorstwa, chociaż wciąż współautorstwo jest bardziej charakterystyczne zwłaszcza dla niektórych dyscyplin. Jeśli współautorzy są równorzędni, to nazwiska autorów zapisywane są alfabetycznie. Jeśli współautorzy mieli nierówny wkład w powstanie publikacji, to kolejność nazwisk będzie to ujawniać:
autor główny/ pierwszy autor (main author, first author) to osoba, która ma największy, wkład w powstanie publikacji (koncepcja, pozyskanie i analiza danych, przygotowanie tekstu), czasami odpowiedzialny jest też za kontakt między autorami między a redakcją i odpowiada na pytania recenzentów;
autor korespondent, autor korespondujący (corresponding author) jest odpowiedzialny za przepływ informacji między autorami a redakcją, recenzentami oraz odbiorcami tekstu, a także za upowszechnianie publikacji;
ostatni autor (last author) – kierownik zespołu, laboratorium, osoba nadzorująca badania, główny grantobiorca.
Czy student też jest autorem?
Tak. Podczas studiów studenci tworzą prace zaliczeniowe, piszą eseje, aż w końcu opracowują prace dyplomowe. Każdy student jest zatem autorem.
Czy mogę używać AI, gdy piszę pracę dyplomową?
Nie można postrzegać AI jako generatora tworzącego pracę zamiast studenta – takie działanie jest nadużyciem, a praca wyprodukowana w ten sposób nie powinna stanowić podstawy do przeprowadzenia procedury dyplomowania, gdyż nie potwierdza realizacji zaplanowanych efektów uczenia się.
Aby móc wykorzystać AI podczas pisania pracy dyplomowej, konieczne jest działanie w porozumieniu z promotorem.
Korzystanie z AI wymaga bowiem kompetencji do weryfikacji poprawności wygenerowanych informacji. Ponadto autor musi wziąć odpowiedzialność za wytwór narzędzia, z którego zdecydował się skorzystać.
Bibliografia czy netografia
Ze względu na specyfikę źródeł internetowych czasami w ramach bibliografii wydziela się netografię (bibliografię tekstów internetowych). Jednak współczesne sposoby publikowania, które często łączą wydania papierowe i elektroniczne, nie skłaniają do rozdzielania tych dwóch grup tekstów, gdyż często się one nakładają. Podobnie w odniesieniu do bibliografii podmiotowej, która zawiera tzw. źródła pierwotne, czyli obiekty analiz autora: współcześnie w internecie obok tekstów tworzonych pierwotnie w postaci elektronicznej znajdziemy także teksty zdigitalizowane. Tym samym trudno oddzielić bibliografię od netografii.
Przeliczenie wyniku czy nowe badanie – JSA
Przeliczenie wyniku i nowe badanie w procedurze antyplagiatowej to dwa różne działania. Po wprowadzeniu prze promotora wykluczeń wystarczy przejść do etapu przelicz wynik. NNie ma konieczności rozpoczynania nowego badania. Po przeliczeniu wyniku wskaźnik PRP jest zmieniany w wynikach ogólnych i w wynikach bazy referencyjnej. Informacja jest umieszczana też na wydruku raportu.
Tylko w sytuacji gdy promotor zdecyduje o wycofaniu pracy i skierowaniu jej do poprawy przez studenta, dodajemy nowy tekst pracy w ramach nowego badania.